A legtöbbet használt motorom nem illik a többi közé... egyfelől túl új, ráadásul még négyütemű is, meg még csak nem is bordó...
DE az az igazság, hogy ennyire jó motorral nem mentem soha előtte, és még azóta sem.
Ő egy Royal Enfield Bulett Classic 500ES- innét az őfeslége megszólítás - talán az utolsó igazi széria motor, olyan mintha vennénk egy új motort az 50-es években...
Külön motor, váltó, kuplung, minden külön olajban fut ahogy annak lenne kell. Külső olajcsövezés, száraz kartel dupla olajszivattyúval... egy eleven technikatörténeti csemege, természetesen síktolattyús karburátorral, és berúgóval!
Ezek miért is olyan különleges dolgok, a mai motorokban általában egy egységet képez a motor és a váltó az egyszerűbb gyárhatóság kedvéért, ugyanígy integráltak az olajcsatornák is, szóval a japán/olasz motoroknál ez az építési mód úgy a '60-as években kihalt...
A legtöbb motor un. nedves karteles ez azt jelenti, hogy a főtengely részben olajba merülve forog, egyszerűbb a kenés, illetve lehetőség van az ún. szóró olajzás alkalmazására amikor is a bemerülő főtengely "fröcsköli" az olajat. A nedves karteres rendszer hátránya hogy az olajba merülés mechanikai ellenállását is le kell győznie a főtengelynek. Erre találták ki a száraz karteres rendszert amikor egy olajszivattyú elszívja a főtengelytől egy másik pedig a megfelelő pontokhoz benyomja az olajat. A kenőolaj tárolása egy külön tartályban történik. Ez a módszer kenési módszer pedig leginkáb a rally autókra jellemző amiket magas fordulaton járatnak, de hát a Royal nem az égigérő fordulatszámáról híres...
Ez a példány 2007-es évjáratú úgy hogy mondhatni új! Ez volt az utolsó év hogy ebben a klasszikus összeállításban lehetett Royal Enfieldet venni, ezután már bevezették az injektoros egyesített blokkos modellt.
Használtan vásároltam elég érdekes állapotban. A mindössze tizenháromezer kilómétert futott motort szigszalagozott tükör, nem működő önindító, borzasztóan megnyúlt lánc, "tuning" lámpa de csodálatos motorhang jellemezte.
Aztán persze ahogy kell mindent rendbe raktam rajta. Felkerült a gyári lámpa, kicseréltem az üres érzékelőt - ettől megjavult az önindító... persze kapott új tükröt és láncot is.
Mostanra nagy boldogságomra szeljük az utakat. :D
A következő képre kattintva galériát találtok:
Egy körbejárós dirr - durrogós videót is csináltunk nektek.
Meg egy beöltözős - berúgós - elhajtósat is...
A videóért köszönet Fagyusznak!