Bordó veszedelem!
2017. január 05. írta: BacsaPityu

Bordó veszedelem!

- avagy hogyan lettem egy (használható) veterán autó tulajdonosa

"Apám nagyon kiszúrt velem!" - ezt nyilván sok gyerek érzi így, csak általában tinédzser korban, nem pedig harminc akárhány évesen egy régi autó előtt állva...

p1020770_s.JPG

A '80-as évek elején az akkor 7-8 éves Skoda 100 kiváló vételnek számított. Relatíve modern volt, egyszerű és hát valljuk be határesetesen épp megfizethető (használtan) az átlagember számára. Apukám is egy ilyen autót szerzett be, és ahogy a legendák mondják: nyáron vizeskanna télen télikabát kellett hozzá... de én szerettem ez volt nekem AZ AUTÓ, az első amiben ültem. 

Mai fejjel is több dologra emlékszem:

- bordó volt
- a benzinszint mutató csak a műszerfal ütögetésére mozdult meg
- kisautós volt a váltógomb
- középen volt a szivató
- be lehetett bújni a hátsó ülés mögé...

Egyszer elszakadt a ventillátor ékszíja menet közben... még a kereszteződést is meg tudom mondani hol...

 Így keveredtem én veszett nagy bajba amikor kedves szerelő pajtásomon - és a testvérén keresztül végül eljutott hozzám a hír: "Van egy eladó százas nem is néz ki annyira rosszul... és bordó!" 

img_20161013_145706.jpg

Ezután egy kellemes októberi napon felkerestük a járművet. Egy bontó parkolójában szomorkodva várta a sorsát, vagy megveszik vagy bekerül a sorra... Valóban nem nézett ki rosszul, bordó volt és ott volt rajta a kisautós váltógomb... Teljesen elérzékenyültem, hát ez nekem kell!

Persze azért minden elem kissé más színű, a 100-as csiszolóvászon fényesebb mint a fényezés. és hát persze 1-2 lyuk azért díszítette a padlólemezt, de ez mondhatni normális egy 44 éves autónál. Volt azonban egy komoly gond: a kuplung hidraulika nem működött. A főhengerből ömlött az olaj, ám a motort sikerült beindítani, a hangja biztató volt, és a papírok is rendben voltak.

Megbeszéltem a tulajjal, hogy elintézem a kuplung javítását, de csak próbakör után tudom eldönteni, hogy megveszem-e vagy sem. Így keveredtek ismét az autószerelő pajtások a játékba. Rossz főhenger ki, műhelybe el, dugattyú és összes gumi csere, visszavisz visszaszerel... Nem működik. A hátsó flexibilis hidraulika cső teljesen eldugulva, bontó körbefut, csőbontás csőszerelés... este. Munka után, a kuplung működik. a motor nem indul. Lemerült az akkumulátor, bikázóval sem teker rendesen. Hazamenetel.

Aztán pár nap múlva telefonon egyeztettünk: sikerült egy használt de jó akkumulátort szerezni, így mehet a próba. Mit ne mondjak, nagy volt az izgalom. Munka után hasítottam kifelé, hogy megtörténjen a szeánsz. Beülök motort indít... tekeri de csak éppen, nem indul. Bikázunk a Swiftről, teker végre rendesen...és elindul.

Melegítés, minden rendben levőnek tűnik, ám a víz nem melegszik - nincs bent a termosztát. Nem gond azért megy ez, csak kicsit rángat... Hát talán kicsit jobban rángatott a rángatnál, de jó lesz ez... meg egy kicsit folyt a hűtővíz, nem baj legalább nem fagy bele...

img_20161013_145809.jpg

Szóval diagnózis: karbi kuka, fűtés gumicsöveknek harangoztak, termosztát vagy rossz vagy nincs, de jó lesz ez. Megtörtént az alku és a kézbecsapás, az egyesség részeként egy műszakira felkészítést és friss műszaki vizsgáztatást is sikerült leegyeztetni, és eljött a türelem ideje. Aztán végül november végén megkapta a friss műszakit a gépsárkány, így december elsején elhoztam. A képre kattintva galéria nyílik.

 

Hát így történt.

süti beállítások módosítása